«KIWI minipris; og deres sosiale engasjement hjemme og ute»

15. mars 1979 åpnet Tor Kirkeng den første KIWI-butikken i Hokksund. I dag har kjeden 660 butikker i hele landet, og gründeren kan se tilbake på snart 40 år med uavbrutt vekst.

Men det er ikke bare priskrig og vekst som er i fokus i den grønne kjeden på Lierstranda. KIWI ønsker å bruke posisjonen sin til å påvirke både Norge og verden i en mer bærekraftig retning. Det innebærer både å legge til rette for sunnere valg i butikken, mindre matkasting og redusert plastbruk og litt mer til de som trenger det mest.

Da KIWI skulle feire sin populære bleieavtales ti-årsjubileum i 2010, ønsket kjeden å gi noe tilbake til barn. Valget falt på UNICEF, nærmere bestemt deres arbeid på Madagaskar, ett av verdens fattigste land. KIWI gikk inn som signaturpartner, og fram til 2015 har de finansiert 20 skoler og én førskole på den afrikanske øya. Skolene har sikret utdanning for over 7000 barn. Nå jobber KIWI og UNICEF sammen for å gi enda flere tilgang til rent vann, gjennom et stort vannprosjekt. I tillegg gir KIWI og Isklar to kroner til vannprosjektet for hver flaske Isklar-vann man kjøper i KIWI.

Nasjonalt har KIWI samarbeidet med Kirkens Bymisjon siden 2004. Varer som nærmer seg holdbarhetsdato gis videre til Bymisjonens serveringssteder, og sørger for at deres gjester får variert og næringsrik mat. Årlig bidrar KIWI med tusenvis av måltider til dem som trenger det mest.

KIWI er også samarbeidspartner for Den Norske Turistforening, og jobber for å få flere opp av sofaen og ut i naturen. To ganger i året arrangerer de «Kom deg ut-dagen» sammen, et arrangement for familier over hele landet.